söndag 13 december 2015

Första gången jag anmält någon till konsument verket........

Mycket händer just nu och tyvärr har bloggen som vanligt halkat efter. Fast det är tyvärr så det bara får vara.  Fast jag syr mer än vanligt just nu och det är ju så kul.....
Tyvärr kommer det inlägg kanske inte bli så roligt inlägg, men jag vill faktiskt ge er andra en varning för ett tygföretag. Tycker det är väldigt tråkigt då deras affär idé är kanon. En riktig full träff, men med den kundservicen så blir det tyvärr helt käpprätt galet.
Det handlar om Jollyrogers. Ett företag som är under ett år gammalt och där man kan beställa sina egna designs i liten kvantitet. Perfekt men......NOPE!!!!

Jag beställde min först leverans i somras och de hjälpte mig med att göra min ide om hur mitt fjärilstyg skulle se ut. Åh det blev ju så fint!!! Fick den första leveransen och i september och sydde pannband till försäljning med förmån till EB föreningen. De pannbanden blev fort slut och jag tyckte det var så kul så jag bestämde mig snabbt att beställa mer och att jag för ovanlighetens skull skulle stå på 2 julmarknader här i närområdet. 
Och eftersom jag vet de har mycket att göra så frågar jag hur leveranstiderna ser ut. 2-4 veckor för jag tillsvar, men eftersom mitt var relativt nytryckt så låg de ju i deras system och skulle gå snabbt. Ha ha ha vilket skämt!
Jag beställer 2 meter av varje färgkombination den 4 oktober. den 8 oktober får jag fakturan och betalar via swish. Något jag även skickar mail om så de ska få den infon. Sedan blev det tyst och tiden gick och inget hände.




Inget hände och min julmarkad som jag började förbereda mig för kom närmre. Den 15 november alltså nästan 5 veckor efter att betalningen hade skett skrev jag en mail. För att få veta vad som händer....INGET SVAR!


Tiden fortsatte att gå och jag fick lov att boka av markaden. Tyvärr men så hade jag ändå tron på att det skulle dyka upp så jag ev skulle hinna sy och sälja som julklappar. Men inget skedde och inget svar. Den 23 november skriver jag en kommentar på deras fb sida eftersom att jag ser att de är aktiva där och gör uppdateringar. INGET SVAR!


Och eftersom jag då inte får svar på meddelandet på deras FB sida skriver jag då ytterligare ett mail till dem den 24 november. För nu börjar jag bli lite stressad över julklapps mössorna oxå.


Men även det kommer det inget svar på. Nu ringer jag konsument verket och de tycker detta är väldigt märklig av ett företag som dock inte varit verksam så länge och att man då borde ta vara på sina kunder. De rekommenderar mig att skriva ännu ett mail och förklara situationen och dessutom vill hon att jag skrivet ett ultimatum. En tidsfrist och att jag pratat med dem och att jag vidtar åtgärder om inget sker. Jag ringer även reklamationsverket då jag ser att fler verkar ha samma problem som jag. Skickar ett mail på kvällen den 27. 



Då händer någon konstigt jag får ett svar. Mitt på natten den 28:e.... men tro inte att de svarade mitt mail som jag skickade ett par timmar tidigare. Nej de svarar på ett mail från den 24 ???? Mailen den 24 och 27 är skickade till samma adress. Och svarar man ett mail borde man ju svara på det sist skickade eller??? 


Bra tänkte jag då har de iallafall sett mina mail så jag svara oki så de visste att jag fått infon. Ja sedan blev det tyst igen. Fredagen 4 dec kom och min tidsfrist gick ut. Då gör jag som jag blivit rekommenderat. Skickar våra mail kontakt vidare. Eller rättare sagt mina försök till att  få förklaringar. Dessutom gör jag ett inlägg på deras FB sida helt öppet. 


Ser oxå att det är en till som efterlyser sina tyger den 29 november som ett öppet meddelande på deras sidan. Utan att ha fått svar. Jag skriver till henne att vi sitter i samma båt. Men att hade fått svar direkt efter att hon lagt upp sitt meddelande offentligt på deras FB sida. Hon har iallafall blivit lovad tyger den veckan men ännu inte fått någon avi. Jag berättade att jag betalt den 8 okt med löfte om 2-4 v leverans tid men att de inte svarar på de försök jag har gjort för att nå dem och att jag har fått bokat av en julmarknad pga detta. Helt plötsligt får jag svar på hennes länk inte min som skrivits idag. Vilket jag tycker är konstigt då de inte kunde tagga mig i tråden ens.


  Och jag får mitt tracking nr mailat till mig vid 13 och eftersom det varit så mycket bök med dessa så ringer jag upp DHL en timme efter att jag fått numret som även då inte gick att söka.


Hon jag pratade med tyckte det inte var så konstigt eftersom man hade bokat hämtning på detta nummer hos DHL dagen innan och att det skulle hämtas hos dem vid nästa hämtning. Hon sökte i sina system när nästa hämtning vilket skulle ske på tisdag 8 dec. Så hon kunde inte förstå hur de kunde säga att det var på väg. Kan lova att jag var uppgiven. Så jag slänger iväg ett meddelande igen på fb eftersom det är tydligen det enda som fungerar.

 På måndagen dimper det helt oväntat ner en avi att mitt tyg har kommit. Jag ringde upp DHL igen och hon kunde inte förklarar hur det kom sig att jag hade fått det. Eftersom det var bokat hämtning av det i deras system, men helt plötsligt har det registrerat som inlämnat manuellt kl 1809. Men hon fattade ingenting. Varför bokar man hämtning om man ändå tar sig tid att lämna in det själv??? men det kan ju vara en av anledningarna att det inte gick att spåra vid 14 tiden när jag och dhl spårade det. För om ett paket som blir scannat vid inlämning och tar högst ett par timmar innan det syns i deras system. Så då var det förmodligen inte inlämnat när jag fick upplysning om att det var. Men eftersom jag kollade det och ifrågasatt det så.....men tyvärr går det inte att få fram info om det men....

Men summan av kardemumman är att jag ALDRIG NÅGON sin kommer att anlita detta företag igen. Hur kan man inte svara på kundens efterlysningar och säga att vissa beställningar hamnat mellan stolarna???? Jag har ju efterlyst det gång på gång...då kan det inte hamnat mellan stolarna. Och jag har haft tur. Ja visste EB föreningen har tyvärr inte fått så mycket pengar på kontot som jag hade hoppas på innan jul, men jag tycker det är mycket värre för dem som har små företag som sliter ekonomiskt ändå. Som har i sin tur tagit betalt för julklappar de ska sy i speciella tyger. som nu pga Jollyrogers totala oförmåga att sköta sitt företag sätter dem i farozonen. 
Nej detta är mina vänner helt GALET!!! Detta är ett av det värsta jag har sett när det gäller kundservice. Och jag har ändå jobbat inom handel sedan jag var 15 år.
I och med detta inlägg kommer jag lägga detta bakom mig trots att jag har mer information om dem, men jag hoppas att detta ska räcka för att folk åtminstånde ska tänka till en extra gång innan de beställer något av dem. De har redan tagit allt för mycket av min tid. Och nu hoppas jag att fler inte blir drabbade av dem. I mina ögon är detta ett företag som just nu försöker släcka de värsta bränderna. 
/ Linda











3 kommentarer: